Ondernemer Bas Koenen van Tuxx bezorgde ons een leuke uitdaging. Bas was op zoek naar een nieuw logo voor zijn online platform. Tot dusver nog niet zo spannend, echter gaf hij aan al enkele jaren hier mee bezig te zijn en met diverse designers niet tot een eindresultaat te zijn gekomen. Fresh Next ging de uitdaging graag aan en verzekerde hem dat we samen tot iets moois zouden komen.
Wat is Tuxx?
Tuxx voorziet business professionals van informatie. Hierbij kun je denken aan informatie over weeknummers en schoolvakanties. Daarnaast stellen zij ook voorbeeldbrieven, voorbeeld CV’s, sjablonen en bedrijfsformulieren gratis ter beschikking. Dit doen zij inmiddels in 17 verschillende talen.
Dagelijks bezoeken tienduizenden bezoekers vanuit de hele wereld zijn platform. Tuxx is hiermee interessant voor adverteerders, zij zorgen er dan ook voor dat Tuxx kan blijven voortbestaan en zich voortdurend kan blijven ontwikkelen.
Tuxx logo
Belangrijk bij de restyling van het logo / huisstijl van Tuxx, was dat het betrouwbare en zakelijke karakter niet verloren zou gaan. We waren er dan ook snel over uit dat we vast moesten houden aan de kleur blauw, wel mochten we opzoek naar een vriendelijkere en eigentijdse tint. Een andere vereiste was dat het logo ook in de smalle blauwe balk op zijn platform stand moest houden. Met dit gegeven zijn we gaan we aan de slag gegaan.
Bij het ontwerpen van dit logo is er geen gebruik gemaakt van een bestaand font (lettertype). Vanaf blanco zijn de letters ontworpen en minimalisme was hierbij het toverwoord. Een vierkant raster vormde de basis en vanuit daar zijn we verder gaan werken. Dit resulteerde in letters met eenzelfde lijndikte en ook de afstand tussen de letters is weer exact hetzelfde als de lijndikte.
Het bovenste gedeelte van de letter “t” wordt ook weer gevormd door een vierkantje. Hierdoor ontstaat ook de letter “i”, deze staat symbool voor informatie. Een leuk linkje naar de pay-off van Tuxx, info for efficiency.
Dat Tuxx actief is in zo ontzettend veel landen, maakt ook dat het logo breed getoetst moest worden. Allereerst is er veldonderzoek gedaan in Nederland. Hierbij werd er onder meer gevraagd welke dienst of product het bedrijf aanbiedt en wat het logo in men oproept. Daarna werd het concept naar landen als China en Japan gestuurd. Ook hier werd de naam goed gelezen en riep het geen verwarring op.
Tuxx menu
Het vierkantje en het werken met eenzelfde lijndikte is ook iets dat we hebben doorgetrokken in de twee belangrijkste symbooltjes van Tuxx, het “hamburgertje” waarmee het menu tevoorschijn komt en de loep waarmee je kunt zoeken binnen het platform.
Perfectie tot in de laatste pixel
Bas is kritisch, een perfectionist in hart en nieren. Wat dat betreft een match made in heaven. Fresh Next heeft Tuxx ook geholpen om de belijning binnen het platform verder te perfectioneren. Daarnaast hebben wij een steentje bijgedragen op het gebied van lettergrootte en kleurgebruik.