Wat is een huisstijl?

Regelmatig krijg ik de vraag, wat is dat dan zo’n huisstijl? In mijn allereerste blog leg ik graag uit wat een huisstijl is en welke meerwaarde het biedt om een goede huisstijl te hebben.

 

Waaruit bestaat een huisstijl?

Een huisstijl bestaat in de basis uit een logo, kleurenpallet, lettertypen en herkenbare elementen die overal in terugkomen. Deze herkenbare elementen kunnen patroontjes zijn maar ook vormen. Het is de stijl van het bedrijf, de basis van alle uitingen die een bedrijf naar buiten brengt.

 

Hoe we beginnen met het ontwikkelen van een huisstijl

In een persoonlijk gesprek zit ik samen met mijn klant aan tafel. Onder het genot van een goede kop koffie hebben we het over zijn of haar bedrijf. Dit kan een nieuw bedrijf zijn maar ook een bedrijf dat al jaren bestaat. Welk product of dienst levert het bedrijf? Wat is hun doelgroep? Waarin onderscheidt het bedrijf zich ten opzichte van haar concurrenten? Allemaal vragen waar ik middels het gesprek antwoord op probeer te krijgen. Sommige ondernemers kunnen hier heel eenvoudig antwoord op geven, voor anderen is het nog een beetje een raadsel. Het kan dan raadzaam zijn om de hulp van een Brand Consultant in te schakelen. Een Brand Consultant gaat verder in op het merkverhaal, missie, visie en de kernwaarden.

 

Aan de slag met het ontwerpen van een huisstijl

Soms brainstormen of schetsen we wat, een andere keer gaan we direct aan de slag met Adobe Illustrator. We maken hierbij de identiteit van het bedrijf visueel. Daarbij beginnen we altijd met het logo. Het logo ontwerpen we vaak eerst in zwart-wit. Zo geeft de kleur geen afleiding en kun je echt goed beoordelen of de vorm goed is. Daarna pas zoeken we de kleuren uit en werken we aan de andere elementen van de huisstijl.

 

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Met een goede huisstijl kun jij de buitenwereld laten zien wie je bent. Je geeft een potentiële opdrachtgever of klant hiermee al zonder hen te spreken een eerste indruk. Het is dus van belang dat deze stijl écht bij jou en jouw doelgroep past. Daarnaast zorgt het goed doorvoeren van een herkenbare uitstraling ook voor de kracht van herhaling. Wanneer een potentiële opdrachtgever telkens weer op een positieve geconfronteerd wordt met jouw bedrijf, is de kans groter dat ze je benaderen wanneer er vraag is naar jouw dienst of product.

 

Waarin kun je je huisstijl doorvoeren?

Het doorvoeren van een huisstijl houdt niet op bij het traditionele visitekaartje, de envelop, het briefpapier en een flyer of brochure. Fresh Next ziet het als een missie om je huisstijl overal in door te trekken. Van een opvallende belettering op je auto tot aan je website. Ook niet onbelangrijk is je bedrijfspand. Dit begint aan de buitenkant met belettering en bewegwijzering. Maar ook aan de binnenkant van jouw bedrijf kun je je huisstijl overal in terug laten komen. Dit kan in de kleur van de muren en het soort meubilair. Zelfs kussens en gordijnen kunnen worden voorzien van een matchende print!

 

Voorbeelden van een huisstijl

In ons portfolio vind je diverse huisstijlen die we hebben ontworpen.