BNI als marketingtool

BNI, gestructureerde mond-tot-mond-reclame

Mond-tot-mond-reclame, dat werkt toch het beste hoor ik ondernemers vaak zeggen. Er zijn echter maar weinig ondernemers die daar ook echt een strategie voor hebben. Ik heb dat inmiddels wel, maar ga er iedere dinsdag vroeg mijn bed voor uit.

 

Sinds april dit jaar, ben ik lid van BNI Bordeaux – Land van Cuijk. BNI is een wereldwijde organisatie op het gebied van aanbevelingenmarketing. Je hebt hierbij beroepsexclusiviteit zodat er geen concurrentie ontstaat binnen het “chapter”. Over heel de wereld worden bijeenkomsten gehouden volgens een vaste structuur, en dat werkt!

 

Vroeg uit de veren voor BNI!

Iedere dinsdagochtend ben ik alweer vroeg uit de veren, om half 7 vertrek ik namelijk naar het Van der Valk Hotel in Cuijk. Daar start om 7 uur mijn wekelijkse BNI bijeenkomst. Vaste leden, bezoekers en vervangers halen een ontbijtje en nemen plaats in de zaal. Bij binnenkomst speelt de BNI-song die je nog even lekker wakker maakt. Na een korte introductie vindt er een 3-minuten-training plaats. Vervolgens krijgt iedereen 60 seconden de tijd om te pitchen. Je vertelt wie je bent en wat je doet. Ook geef je aan waar de overige aanwezigen je mee kunnen helpen. Met welk bedrijf je bijvoorbeeld graag in contact zou willen komen, en wat je voor hen zou kunnen betekenen? Als alle vaste leden aan de beurt zijn geweest, is het de beurt aan de gasten. Nadat iedereen gepitcht heeft, is het tijd voor de presentatie van 10 minuten. Om toerbeurt krijgt er iedere week een ander lid de kans om uitgebreid zijn of haar bedrijf te presenteren. Zo leer je hun bedrijf nog beter kennen.

 

Dan volgt het belangrijkste deel van de bijeenkomst, de positieve-bijdrage-ronde. Hierbij worden er onder de leden warme aanbevelingen uitgedeeld. Degene waarmee je contact op kunt nemen is op de hoogte en weet waarvoor je belt, een afspraak is gegarandeerd en je staat al 3-0 voor omdat je bent aanbevolen door iemand die deze persoon goed kent.

 

Na de positieve-bijdrage-ronde nemen we vervolgens nog even de interessante evenementen van de komende tijd door. Ook wordt de wisseltrofee voor beste pitch uitgereikt, én die heb ik in 4 maanden tijd toch alweer twee keer vol trots in ontvangst mogen nemen.

BNI beste pitch

Wat brengt BNI mij?

BNI is gestoeld op “geven loont”, als je goed je best doet voor je medeleden dan doen zij dat ook voor jou. Bij mij heeft het erin geresulteerd dat ik in rap tempo de contributie van mijn lidmaatschap eruit had en inmiddels via mijn medeleden aan leuke opdrachten kom. Naast de wekelijkse bijeenkomsten houd je ook 1-op-1 gesprekken met andere leden, ook deze kunnen echt waardevol zijn. Verder worden er regelmatig trainingen gegeven door BNI en brengt het mij persoonlijke groei. Dat laatste is misschien nog wel het meest waardevolle.

 

Ik kan me nog goed herinneren die eerste keren dat ik gast was bij BNI. Ik schreef mijn pitch volledig uit en mijn hart bonsde in rap tempo tot ik aan de beurt was geweest. Inmiddels is die pitch niet zo’n hot issue meer. Ik bedenk van tevoren waar ik het over wil hebben en schudt die pitch vervolgens zo uit mijn mouw. Ik ben niet meer zo nerveus wanneer ik voor een groep moet spreken. En ook wanneer ik buiten BNI met ondernemers spreek, gaat het me veel gemakkelijker af.